artı değer

basit bir hesapla açıklayacak olursak.
ben bir çikolata fabrikası işcisiyim saatte 100 adet çikolata üretiyorum,
100 tane çikolatanın maliyeti (n+k) 25 lira
ben asgari ücretle çalışıyorum aylık ücretim 600tl, günlük 20, saatlik 2 lira (günde 10 saat çalıştığımı düşünürsek)
100 tane çikolatanın patronuma toplam maliyeti (n+k+l) 27 lira,
patronum ürettiğim çikolataları perakendeciye tanesini 1 liradan satıyor,
100 tane çikolatadan patronuma 73 lira para kalıyor,
ben bu çikolatalardan 1 tane yemek istediğim zaman perakandeciye 1.5 lira verip satın alıyorum,oysa benim 1.5 lira kazanmak için tam 45 dakika çalışmam lazım.
peki ben 45 dakikada kaç tane çikolata üretiyorum? -tamı tamına 75 tane, 75 tane üretmemin karşılığında sadece 1 tane yiyebilmekteyim. geriye kalan 74 tane (2/3 patronuma 1/3 perakandeciye) artı değer  olarak kalmakta
farklı bir bakış açısıyla 36sn de ürettiğim bir çikolatyı yemek için hayatımın 44dk 24saniyesini patronuma borçlanıyorum.

Bir Cevap Yazın

